Fosilele ''primului gigant'', un dinozaur ce a trăit în urmă cu 200 de milioane de ani, descoperite în Argentina

• 11 Iulie 2018 17:47

O echipă de cercetători a descoperit în Argentina fosilele unei specii de dinozaur cu dimensiuni gigantice, care a trăit pe Pământ în urmă cu 200 de milioane de ani, informează marți AFP.

Exemplarul din acea specie, care a primit numele Ingentia prima, era de aproape trei ori mai mare decât cei mai impunători dinozauri din Triasic.

Rămășițele au fost descoperite în nord-vestul Argentinei, în cursul unei expediții. Oamenii de știință au găsit în total patru schelete, unul dintre acestea aparținând unei noi specii, notează BBC. ''Am observat că era o specie nouă, pe care am numit-o Ingentia prima", a spus Cecilia Apaldetti, cercetătoare în cadrul Institutului și Muzeului de Științe Naturale al Universității din San Juan și la Consiliul național de cercetare științifică și tehnică (CONICET). ''În latină, această denumire înseamnă 'primul gigant''', a explicat ea.

Descoperirea a fost făcută în 2015 în zona sitului paleontologic Balde de Leyes din provincia San Juan, la 1.100 kilometri vest de Buenos Aires.

Era mezozoică este divizată în trei perioade majore: Triasic (250 de milioane - 200 de milioane de ani în urmă), Jurasic (200 de milioane - 145 de milioane de ani în urmă) și Cretacic (145 milioane - 65 de milioane de ani în urmă).

Foto: (c) Jorge A. Gonzalez/Handout via REUTERS

Descoperirea a fost publicată luni în jurnalul Nature Ecology & Evolution și a fost anunțată de oamenii de știință de la Universitatea Națională La Matanza.

"Imediat ce am găsit-o, ne-am dat seama că era ceva diferit. Am descoperit o formă, prima care indica un gigant în mijlocul tuturor dinozaurilor. Iată noutatea'', a declarat Cecilia Apaldetti.

Cercetătorii au descoperit vertebre de la gât și de la coadă, oase de la membrele anterioare și o porțiune din zona membrelor posterioare.

Este vorba despre ''dinozauri erbivori, patrupezi, care se disting ușor prin gâtul lor alungit și coada lungă, din grupul sauropode", a explicat ea.

Conform estimărilor oamenilor de știință, specimenul descoperit avea o înălțime cuprinsă între șase și șapte metri, era tânăr și cântărea aproximativ zece tone - greutate comparabilă cu cea a doi sau trei elefanți.

Până în prezent, s-a crezut că gigantismul dinozaurilor s-a manifestat pentru prima oară în Jurasic, în urmă cu aproximativ 180 de milioane de ani.

Rămășițele speciei gigantice descoperite în Argentina datează însă din Triasic, ceea ce indică faptul că acest dinozaur a trăit cu circa 47 de milioane înainte de apariția semenilor săi erbivori cu gât lung, Diplodocus și Brachiosaurus, precizează BBC.

Ingentia prima și speciile similare au fost incluse în categoria lessemsauride.

Noul dinozaur, care face parte din grupul sauropodomorpha, avea un ritm de creștere rapid, conform inelelor de creștere identificate pe oasele sale. ''Am observat (din inelele de creștere) de pe oase că avea perioade de creștere remarcabile'', a declarat Cecilia Apaldetti, citată de BBC.

Cercetările echipei de oameni de știință demonstrează că pe Terra ar fi putut să existe și alți dinozauri de dimensiuni mai mari și mai neobișnuiți, ale căror fosile nu au fost încă descoperite.

Sursa: Agerpres